Blijf via e-mail op de hoogte van nieuwe blogs

Coaching bij stress en burn-out

Stress op zich hoeft geen probleem te zijn. Stress wordt pas een probleem als je onvoldoende rust om te herstellen van je inspanningen. Belangrijke thema’s van coaching bij stress en burnout zijn dan ook:

  • herstellen
  • je reserves opbouwen
  • leren hoe je beter voor jezelf zorgt
  • vinden van een nieuwe balans tussen inspanning en ontspanning

Herstel: éérst fysiek, dan mentaal

Langdurige stress ontregelt je lichaam. Als je zo lang roofbouw pleegt dat je niet meer vanzelf herstelt, raak je overspannen of burn-out. Wil je beter worden dan moet éérst je lijf weer op de rit en dan de rest. Ik help je hierbij. Ik werk volgens de CSR methode . CSR staat voor Chronische Stress Reversal: het terugdraaien en herstellen van de (ziekmakende) effecten van chronische stress. Niet zweverig, wél bewezen effectief en wetenschappelijk onderbouwd.


Hoe ziet een coachtraject bij burnout eruit?

In de coaching gaan we eerst aan de slag met het herstellen van de fysieke uitputting. Pas als die grotendeels is opgelost, kijken we naar je psyche: je overtuigingen en gedragspatronen. We gaan minimaal vier maanden met elkaar aan de slag, maar het kan ook langer zijn. Dat hangt af van de ernst van je klachten. In de periode dat we met elkaar werken ontmoeten we elkaar regelmatig tijdens individuele coachingssessies in mijn praktijkruimte in Nijmegen of online.

Ik geef je oefeningen mee voor thuis of op het werk. Tussen de gesprekken door kun je me altijd mailen met vragen en dilemma’s.


Wat is stress, overspannen en burnout eigenlijk?

Overspannen of burn-out is in de eerste plaats een lichamelijk probleem. Je stresssysteem is namelijk zó ontregeld dat het ook de aansturing van andere lichaamsprocessen verstoort, zoals bijvoorbeeld je slaap/waakritme, immuunsysteem en je brein. Dat uitgeputte gevoel dat je hebt is dus geen aanstellerij: je hebt écht een tekort aan lichaamsbrandstoffen en ook je vermogen om energie op te laden is verstoord. Dat verklaart waarom je je bij het wakker worden vaak al doodmoe bent. Meer achtergrondinformatie


Ben je overspannen of burnout?

Als je last hebt van stress of burn-out herken je misschien de volgende symptomen:

  • Ik word doodmoe wakker, en dan moet mijn dag nog beginnen.
  • Als ik ’s avonds thuiskom uit mijn werk voel ik me uitgeput.
  • Ik heb geen energie meer om de dingen te doen die ik vroeger leuk vond.
  • Slapen gaat slecht, het lijkt wel alsof ik me niet meer kan ontspannen.
  • Ik kan me niet goed concentreren en vergeet van alles.
  • Soms val ik uit tegen mijn kinderen of mijn partner. Daarna heb ik spijt en voel ik me schuldig.

Wil je weten of je lichaam nog meer stresssignalen afgeeft? Doe dan de zelftest.

Vrijblijvend kennismaken

Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking. We kijken wat je nodig hebt en of ik je verder kan helpen. Is dat het geval? Dan krijg je van mij een persoonlijk voorstel. Hierin staat wat je kunt verwachten en wat jouw investering is (tijd, geld, inzet). Pas dan beslis je.

Neem contact op