Coaching voor ouders van kinderen met autisme of ADHD

Aandacht voor jou: wat maak jij door in de zorg voor je kind?

Coaching voor ouders van kinderen met autisme of ADHD gaat niet over wat je moet doen als opvoeder, maar over wie jij bent als ouder. Want als je een kind hebt met autisme of ADHD vraagt dat veel van jou als ouder. Je hebt te maken met permanente druk en stress en daardoor kun je je behoorlijk overbelast voelen. En soms word je overspoeld door verdriet, wanhoop of boosheid.

Ken je deze gedachtes?

  • Als mijn kind straks maar niet wéér een woedeaanval krijgt.
  • Hoe moet dat nou later, als ik er niet meer ben?
  • Pff, wat nou weer? Ik wil gewoon even rustig zitten en niet met mijn kind bezig zijn.
  • Had ik maar een ‘normaal’ gezin.
  • Alleen ik kan goed voor mijn kind zorgen, want ik begrijp hem of haar het beste.
  • Ik loop de hele dag op eieren, ik ben continu bezig om ruzie te voorkomen.

Meer dan 60% van de ouders van kinderen met autisme en/of ADHD voelt zich ernstig overbelast. Hoe zit dat bij jou? Doe de zelftest overbelasting mantelzorger.

Met welke coachvragen kun je bij mij terecht?

  • Ik heb behoefte aan meer tijd en ruimte voor mezelf, hoe organiseer ik dat?
  • Wat kan ik doen om rustig te blijven in stressvolle situaties?
  • Hoe kan ik beter omgaan met mijn zorgen over de toekomst?
  • Op welke manier zorg ik goed voor mijn kind, zonder mezelf te verwaarlozen?
  • Hoe combineer ik mijn betaalde baan met mijn zorgtaken?
  • Ik wil de zorg af en toe uit handen geven, hoe doe ik dat?
  • Hoe ga ik om met mijn verdriet over de beperking van mijn kind?
  • Wat kan ik doen om mijn energieniveau weer op peil te krijgen?

Hoe ziet coaching voor ouders eruit?

Helaas kun je niets veranderen aan de diagnose van je kind. Gelukkig kun je wel veel doen om beter voor jezelf te zorgen. Mijn werkwijze laat zich daarom het best samenvatten met een beroemd gebed van Franciscus van Assisi uit de 12e eeuw: “Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de kracht om te accepteren wat ik niet kan veranderen. En geef me de wijsheid om het verschil tussen beide te zien.”

  1. Samen in gesprek

We starten met een kosteloze intake. Klikt het en denken we allebei dat ik je kan helpen? Dan gaan we samen aan de slag. Face to face, bij mij in Nijmegen.

  1. Zelf aan het werk

Na ieder gesprek stuur je mij een reflectieverslag. Zo houd je jezelf bij de les. Via de mail stuur ik je extra opdrachten en oefeningen voor thuis.

  1. Investering in tijd en geld

Een gemiddeld traject duurt zo’n vier maanden en bestaat uit acht gesprekken en bijbehorende opdrachten. Afhankelijk van je coachvraag zijn dat er wat meer of minder.

Je kunt je werkgever vragen (een deel van) de kosten te vergoeden. De kosten zijn voor hem aftrekbaar van de belasting. En ook je werkgever heeft er belang bij dat je goed in je vel zit en je werk goed doet.

“Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt. Esther heeft me geleerd het te zien, hiermee om te gaan, het te accepteren.

Dankzij haar coaching kan ik vaker trots zijn op mezelf en een complimentje steeds beter geloven. Oog en aandacht voor mezelf, mijn gezin en datgene wat er toe doet en niet zo streng zijn voor mezelf. Het is me gelukt de rust terug te vinden en meer te genieten van mijn gezin, mijn leven.

Niet elke dag, maar dat hoeft ook niet…”

(Judith)

Blogjes van Esther van Dinteren

Breng een goede balans aan tussen je werk, zorgen voor je kind én zorgen voor jezelf .
Belangrijke thema’s:
– Aandacht voor jóúw behoeftes
– Omgaan met vermoeidheid
– Balans werk-privé

Jij weet zelf het best hoe je je vraagstuk moet oplossen. Ik help je inzicht krijgen in wat je daarbij belemmert.
Belangrijke thema’s:
– Varen op je eigen kompas
– Wat vind je nou écht belangrijk?
– Hoe kun je je doelen bereiken?

In deze gratis videocoaching geef ik je mijn drie beste tips om zelf overeind te blijven.
Belangrijke thema’s:
– Rustig blijven in stressvolle situaties
– Zorgen voor jezelf
– Stilstaan bij jouw eigen gevoelens

Breng rust in je leven en krijg weer energie om te doen wat belangrijk voor je is.
Belangrijke thema’s:
– Uitrusten en herstellen
– Grenzen afbakenen
– Keuzes maken

Beter leren omgaan met stress op je werk, zodat je er minder last van hebt en weer met plezier naar je werk gaat.
Belangrijke thema’s:
– Prioriteiten stellen
– Nee-zeggen en onderhandelen
– Lummelen en tijd verspillen

Esther van Dinteren

Krayenhofflaan 22
6541 PT Nijmegen

T: 06 25 02 46 99
E: info@esthervandinteren.nl