Coaching bij stress en burn-out

Stress is niet het probleem, onvoldoende herstel wél

Stress op zich hoeft geen probleem te zijn. Stress wordt pas een probleem als je onvoldoende rust om te herstellen van je inspanningen. Belangrijke thema’s van coaching bij stress en burnout zijn dan ook:

  • herstellen
  • je reserves opbouwen
  • leren hoe je beter voor jezelf zorgt
  • vinden van een nieuwe balans tussen inspanning en ontspanning

Herstel: éérst fysiek, dan mentaal

Langdurige stress ontregelt je lichaam. Als je zo lang roofbouw pleegt dat je niet meer vanzelf herstelt, raak je overspannen of burn-out. Wil je beter worden dan moet éérst je lijf weer op de rit en dan de rest. Ik help je hierbij. Ik werk volgens de CSR methode . CSR staat voor Chronische Stress Reversal: het terugdraaien en herstellen van de (ziekmakende) effecten van chronische stress. Niet zweverig, wél bewezen effectief en wetenschappelijk onderbouwd.

tekening-pauw-antraciet

Hoe ziet een coachtraject bij burnout eruit?

In de coaching gaan we eerst aan de slag met het herstellen van de fysieke uitputting. Pas als die grotendeels is opgelost, kijken we naar je psyche: je overtuigingen en gedragspatronen.

 

Lees meer over de duur en fases van het coachtraject

Wat is stress, overspannen en burnout eigenlijk?

Overspannen of burn-out is in de eerste plaats een lichamelijk probleem. Je stresssysteem is namelijk zó ontregeld dat het ook de aansturing van andere lichaamsprocessen verstoort, zoals bijvoorbeeld je slaap/waakritme, immuunsysteem en je brein. Dat uitgeputte gevoel dat je hebt is dus geen aanstellerij: je hebt écht een tekort aan lichaamsbrandstoffen en ook je vermogen om energie op te laden is verstoord. Dat verklaart waarom je je bij het wakker worden vaak al doodmoe bent.

Lees meer over stress, overspannen en burn-out

Ben je overspannen of burnout?

Als je last hebt van stress of burn-out herken je misschien de volgende symptomen:

  • Ik word doodmoe wakker, en dan moet mijn dag nog beginnen.
  • Als ik ’s avonds thuiskom uit mijn werk voel ik me uitgeput.
  • Ik heb geen energie meer om de dingen te doen die ik vroeger leuk vond.
  • Slapen gaat slecht, het lijkt wel alsof ik me niet meer kan ontspannen.
  • Ik kan me niet goed concentreren en vergeet van alles.
  • Soms val ik uit tegen mijn kinderen of mijn partner. Daarna heb ik spijt en voel ik me schuldig.

Wil je weten of je lichaam nog meer stresssignalen afgeeft? Doe dan de zelftest.

“Niets zo moeilijk als het veranderen van je gedrag. Iedereen kent wel die belemmerende gedachten, die ervoor zorgen dat je de dingen doet zoals je ze altijd deed, maar eigenlijk met steeds meer tegenzin. Het is zo moeilijk om daarvan los te komen…. Met Esther als coach is me dat gelukt. Zij weet je te raken door op het juiste moment de juiste vragen te stellen. Door de verbinding te zoeken, maar ook door de confrontatie aan te gaan. Dankzij haar coaching ga ik voortaan uit van helpende overtuigingen. En ben ik daadwerkelijk anders in het leven gaan staan.”

(Marjan Wassenaar)

Blogjes van Esther van Dinteren

Breng een goede balans aan tussen je werk, zorgen voor je kind én zorgen voor jezelf .
Belangrijke thema’s:
– Aandacht voor jóúw behoeftes
– Omgaan met vermoeidheid
– Balans werk-privé

Jij weet zelf het best hoe je je vraagstuk moet oplossen. Ik help je inzicht krijgen in wat je daarbij belemmert.
Belangrijke thema’s:
– Varen op je eigen kompas
– Wat vind je nou écht belangrijk?
– Hoe kun je je doelen bereiken?

In deze gratis videocoaching geef ik je mijn drie beste tips om zelf overeind te blijven.
Belangrijke thema’s:
– Rustig blijven in stressvolle situaties
– Zorgen voor jezelf
– Stilstaan bij jouw eigen gevoelens

Beter leren omgaan met stress op je werk, zodat je er minder last van hebt en weer met plezier naar je werk gaat.
Belangrijke thema’s:
– Prioriteiten stellen
– Nee-zeggen en onderhandelen
– Lummelen en tijd verspillen

Hoe ga je effectief om met je zorgen en verdriet, zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat?
Belangrijke thema’s:
– Ruimte voor je emoties
– Goed zorgen voor jezelf
– Mindfulness

Esther van Dinteren

Krayenhofflaan 22
6541 PT Nijmegen

T: 06 25 02 46 99
E: info@esthervandinteren.nl