Wat doe jij als je je ongelukkig voelt?

Deze blog gaat over effectief omgaan met pijnlijke emoties. Wat doe jij als je je ongelukkig voelt? Niet dat ik me er destijds bewust van was, maar ik ging er lange tijd vanuit dat mijn leven maakbaar was. Verkeerde studie? Dan doe ik er nog een achteraan. Geen uitdaging in mijn werk? Huppakee, ik begin voor mezelf. Niet helemaal gelukkig in mijn relatie? Dan gaan we uit elkaar, hoe pijnlijk ook. Tot zo ongeveer mijn 30ste was mijn enige en automatische reactie op een situatie die me ongelukkig maakte: het veranderen van mijn omstandigheden. Tot het moment dat ik zogezegd ‘werd ingehaald door het leven’. Eerst door het overlijden van mijn vader. En een paar jaar later nog eens, toen bleek dat mijn oudste zoon PDD NOS en ADHD had. 

Die situaties maakten me verdrietig, bang en boos. Maar ik had geen idee hoe ik hiermee om moest gaan. Mijn gebruikelijke strategie – het veranderen van mijn omstandigheden – werkte niet. Want er was niets dat ik kon doen om mijn vader terug te krijgen. En geen therapie op de wereld kon ervoor zorgen dat mijn zoon geen PDD NOS en ADHD meer zou hebben. Het maakte dat ik me gevangen voelde. Ik wilde me niet zo ongelukkig voelen, maar kon er niet aan ontsnappen.

Je hebt ermee te dealen

In sommige situaties kún je de omstandigheden niet veranderen, hoe graag je het ook zou willen. Het overlijden van een dierbare. Een chronische ziekte, bij jezelf of bij iemand waar je van houdt. Een kind krijgen met een beperking. Het verlies van je baan. Ieder mens krijgt ergens in zijn leven te maken met dit soort situaties. Situaties die niet te veranderen zijn, situaties waar je gewoon mee te dealen hebt. Maar er gewoon mee dealen, dat klinkt een stuk gemakkelijker dan het is.

Wat maakt omgaan met pijn nou zo lastig?

We zijn allemaal mensen. En wij mensen willen geen lichamelijk of emotioneel ongemak verdragen. We vechten ertegen of rennen ervan weg. Dat is ons instinct. En dat instinct wordt nog eens versterkt door de mores van onze ‘feel good’ samenleving. Waarin het leven vooral prettig, leuk en gemakkelijk moet zijn en we niet leren omgaan met pijnlijke emoties. Dus wat doen we? We verdoven pijn, door te veel te drinken, hard te werken of te streven naar perfectie. We laten pijn afketsen op woede, verwijten of rancune. Of we kroppen onze pijn op, net zolang totdat ons lichaam ho zegt en we burn-out raken.

3 tips voor als je je ongelukkig voelt

Hoe ga je dan wel effectief om met je emoties? Hoe stop je met wegrennen en vechten? Dat is minder ingewikkeld dan je zou denken. Je bent het waarschijnlijk alleen niet gewend.

Stap 1. Geef jezelf toestemming

Eerst en vooral: geef jezelf toestemming om je boos, bang of bedroefd te voelen. Het mag! Dit zijn normale menselijke gevoelens die ieder mens regelmatig in zijn leven ervaart.

Stap 2. Besteed aandacht aan je emoties

Simpel. Ga zitten. Adem in, adem uit. En merk op wat je voelt. Probeer het eens. Nu, terwijl je dit leest. Wat voel je?

Stap 3. Aanvaard je emoties

Tenslotte, laat je oordelen los. Denk niet: Ik wil me niet zo voelen of waarom voel ik me zo? Accepteer wat je voelt, zonder het te willen veranderden. Misschien kun je jezelf troosten met de Boeddhistische wijsheid: ‘Ook dit zal voorbij gaan’.

Weer terug op je oude geluksniveau

En tot slot dit. Wist je dat je feitelijke omstandigheden maar heel beperkt je geluksgevoel bepalen? En onder geluk versta ik dan niet dat je je de hele tijd blij voelt, maar wel dat je het leven zinvol en de moeite waard vind. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die de loterij winnen binnen 2 jaar weer op hun oude geluksniveau zitten. Ook andersom gaat dat op. Mensen die in een rolstoel terechtkomen voelen zich na twee jaar ook weer net zo gelukkig als daarvoor. In het jargon heet dit hedonistische adaptatie: het menselijke streven naar evenwicht. De mens probeert altijd de balans te herstellen door terug te keren naar het basisgevoel van voorheen. We passen ons snel aan nieuwe omstandigheden aan en worden hier niet langdurig gelukkiger of ongelukkiger van.

Gratis videotraining voor ouders van kinderen met gedragsproblemen

Speciaal voor ouders van kinderen met gedragsproblemen heb ik een gratis programma gemaakt met drie videolessen, een geleide meditatie en een werkboek. Je leert wat je kunt doen om spanning te verminderen, hoe je effectiever om kunt gaan met je emoties en hoe je rustig blijft in stressvolle situaties.  klik hier

Coaching

Wil je weten wat je kunt doen om erachter te komen wat voor jou echt belangrijk is? En wat je kunt doen om beter om te gaan met de pijn die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt? Ik bied verschillende coachingstrajecten waarmee ik je kan helpen. klik hier

Over mij:

Ik coach mensen met stress en burn-outklachten, werkgerelateerd of als gevolg van privéomstandigheden. Ik help je een goed evenwicht te vinden tussen zorgen voor jezelf en zorgen voor anderen. Zodat je meer rust ervaart en meer energie hebt om te doen wat belangrijk voor je is. Lezen wat mijn klanten over me zeggen?  klik hier

Meer lezen? Schrijf je in en ontvang mijn blogs als eerste in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Esther van Dinteren - auteur

Esther van Dinteren

Krayenhofflaan 22
6541 PT Nijmegen

T: 06 25 02 46 99
E: info@esthervandinteren.nl