The most wonderful time of the year?

Oh, die heerlijke decembermaand met Sinterklaas, Kerstmis en Oud & Nieuw. Lekker binnen onder de kerstboom, bij de kachel en met de kaarsjes aan. Gezellig met al je vrienden en familie, samen eten, drinken en lachen aan lange tafels.

Decembermaand is topsport

Een heerlijke decembermaand? Nou dit ervaar je waarschijnlijk niet als je een kind hebt met autisme. Tenminste meestal niet. Denk maar aan die spanning met Sinterklaas. Door bijvoorbeeld die cadeautjes in je schoen waarvan je niet weet wat je krijgt. En als je een beetje pech hebt, komt die enge man met zijn pieten ook nog op school.

Vervolgens staat er met kerstmis ineens een boom in je huis. En moet je ook nog aan het kerstontbijt, -lunch of -diner met je klasgenoten. Op eerste kerstdag eet je bij je ene opa en oma en tweede kerstdag plots bij de andere. Daar moet je netjes blijven zitten totdat iedereen zijn eten op heeft. Terwijl je continu prikkels voelt door alle geluiden om je heen. Door al die gesprekken en mensen om je heen.

En dan denk je het gehad te hebben, maar dan komt Oud en Nieuw nog. Harde knallen, tot 12 uur opblijven en ineens is het niet meer 2018 maar 2019.

Als je wel eens zo’n filmpje hebt gezien over hoe je de wereld ervaart als je autisme hebt, dan snap je dat de decembermaand topsport is.

Hoe hoog leg jij de lat?

Het is dus niet gek dat veel gezinnen helemaal niet uitkijken naar die ‘most wonderful time of the year’. Want december roept vooral veel spanning op en niet alleen bij kinderen met autisme zelf, maar ook bij hun ouders, broers en zussen.

Het goede nieuws is: je kunt iets doen aan de spanning die de feestmaand oproept. En dat begint allereerst bij jou als ouder. Hoe jij naar die feestdagen kijkt. En hoe jij vindt dat je die moet vieren. Welke ideeën je hebt over de invulling van de kerstdagen, de goede tafelmanieren en het meedoen aan de kerstviering op school. Wat jij denkt wat er van je verwacht wordt. En jouw overtuigingen over ‘hoe het hoort’. Wellicht nog wel belangrijker welke keuzes je vervolgens maakt op basis van deze zogenaamde verwachtingen.

Kijk eens goed naar jouw overtuigingen en aannames. Van wie moeten je kinderen aan tafel blijven zitten totdat iedereen uitgegeten is? Is het een ramp als je kind niet meedoet aan de kerstviering op school? Is Oud en Nieuw vieren alleen leuk met die grote vriendenclub inclusief alle kinderen?

Loslaten en bewuste keuzes

Pas als je bloedeerlijk bent naar jezelf en snapt dat jouw manier van kijken je keuzes beïnvloedt, kun je de decembermaand bewust anders aanpakken. Dan kies je voor wat écht belangrijk voor jullie is. En laat je andere dingen los. Dan voelt die decembermaand ineens heel anders. Niet alleen voor jou en je kind, maar iedereen in je gezin.

En dan nog iets. Als ik je nu vraag: is het oké dat december spanning oproept bij je kind? Dat je kind soms overprikkeld raakt, onredelijk is of een driftbui krijgt? Dat de decembermaand in jullie gezin niet altijd the most wonderful time of the year is? Wat is dan je antwoord?

Voor iedereen is het antwoord anders. Voor mij persoonlijk helpt een tekst uit de 12e eeuw me mijn antwoorden te vinden. Hij is van Franciscus van Assisi. Ik wil hem graag met je delen en hoop dat hij jou ook inspireert.

Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen.
Geef me de kracht om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de wijsheid om het verschil tussen beide te zien.

Fijne feestdagen en een gelukkig 2019!

Herken jij deze situatie?

Speciaal voor ouders van kinderen met gedragsproblemen heb ik een gratis programma gemaakt. Dit bestaat uit drie videolessen, een geleide meditatie en een werkboek. Je leert om spanning te verminderen, hoe je effectiever om gaat met je emoties en hoe je rustig blijft in stressvolle situaties.  klik hier

Coaching

Wil je weten wat echt belangrijk voor je is? En wat je kunt doen om beter om te gaan met de pijn die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt? Dan is individuele coaching één van de manieren waarop ik je kan helpen klik hier.

Over mij

Ik coach mensen met stress en burn-outklachten door werk of als gevolg van privéomstandigheden. Ik help je een goed evenwicht te vinden tussen zorgen voor jezelf en zorgen voor anderen. Zodat je meer rust ervaart en meer energie hebt om te doen wat belangrijk voor je is. Lezen wat mijn klanten over me zeggen?  klik hier

Meer lezen? Schrijf je in en ontvang mijn blogs als eerste in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Esther van Dinteren - auteur

Esther van Dinteren

Krayenhofflaan 22
6541 PT Nijmegen

T: 06 25 02 46 99
E: info@esthervandinteren.nl